Een kleurrijke dag - Reisverslag uit Port-au-Prince, Haïti van Andre en Ineke Siezenga - WaarBenJij.nu Een kleurrijke dag - Reisverslag uit Port-au-Prince, Haïti van Andre en Ineke Siezenga - WaarBenJij.nu

Een kleurrijke dag

Door: Ineke Siezenga

Blijf op de hoogte en volg Andre en Ineke

20 Maart 2012 | Haïti, Port-au-Prince

Er zijn 150 kinderen op het kinderdorp. Een groot deel daarvan is door mensen uit Nederland financieël geadopteerd. Voor die adoptieouders hebben we zaterdag met de kinderen tekeningen gekleurd om ze te groeten. Vier groepen van 15, groot en klein. Ze kleurden alsof hun leven er vanaf hing. Heel secuur binnen de lijntjes. Voor de kleintjes zijn die adoptieouders een vaag iets maar de groteren kunnen er zich wat bij voorstellen. Éen van die voorstellingen is dat wij allemaal stinkend rijk zijn.Éen kind vroeg:"Waarom komen mijn adoptieouders mij nooit opzoeken?" Nu is het niet zo vreemd dat ze denken dat er bij ons een geldboom groeit. Laten we eerlijk zijn, de blanke mensen rijden hier allemaal in grote auto's,doen hun boodschappen in winkels waar de gewone Haitiaan alleen maar van droomt. We komen met een vliegtuig, hebben goede spullen. Maar dat wij daar ook hard voor moeten werken dat kwartje valt niet altijd.

's Middags was er een trouwerij in de kerk. Het zou om 5 uur beginnen dus dat wilden we wel zien. Er stonden auto's met mensen erom heen maar nog geen bruidspaar. André vond het te lang duren maar ik ben later terug gegaan. Om half zes zat de bruid in de auto te wachten. Ze heeft zeker een half uur in de hitte daar gezeten in haar uppie. Er liep nog een bruid rond, er stonden 6 bruidsmeisjes (groot) en twee kleintjes en een bruidsjonker en klein bruidje. Er kwamen steeds meer bruiloftsgasten. Kleding is hier heel belangrijk. De één was nog mooier en kleurrijker dan de ander. Ik heb ook nog nooit zoveel uitdagende décolletees gezien. Heel veel glitter en goud maar het staat ze prachtig. Eindelijk mocht de bruid uit de auto. Ze moest weer wachten nu met haar bruidegom aan haar zij. Die maakte ondertussen wat telefoongesprekken. De bloemen bij zo'n gelegenheid zijn allemaal namaak hier (dit voor de bloemenboeren). Eindelijk begon het. Eerst ging die loslopende bruid naar binnen in een soort slowmotion dans. Daarachter die grote meisjes, ook dansend. Het duurde heel lang. Toen de kleine meisjes, die strooiden bloemen en toen het kleine bruidspaartje maar die wilden niet meer. De bruid zag er moe uit.

Toen was het zondag. Andre mocht preken in de kerk. Hij had zich voorbereid in de kamer van Jojanneke die op vakantie is. Toen ik hem riep voor het ontbijt viel de deur in het slot en kon niet meer open. Z'n aantekeningen lagen daar en z'n bijbel. Hij heeft nog wat dingen op papier gezet en heeft het verder uit z'n hoofd gedaan en het was een fijne dienst. We moesten wel lang wachten op Johan die hem zou vertalen. Johan had eerst nog een andere dienst. We hebben heel veel gezongen en ik kan eerlijk zeggen: ik heb nog nooit zo hard horen zingen.

Zo vliegen de dagen voorbij. Echt het gaat best snel allemaal. Het leuke is dat je steeds meer mensen gaat kennen; de kinderen herken je en zij jou. Als ik op het terrein kom doen we vaak spelletjes. Hoofd, schouder, knie en teen is al bekend bij hen van andere Nederlanders. Het blijft favoriet. Wat heel leuk is om te zien is dat ze echt voor elkaar zorgen. De groten bekommeren zich om de kleintjes. Mooi! Jammergenoeg kunnen we geen foto's sturen van deze activiteiten maar jullie houden ze te goed.

We kregen een mail van Joska met een link naar een flashmop van de Wegwijzer in de Hoftuin. Zo gek om dan je eigen dorp weer te zien! Lieve mensen, heel veel liefs en groeten van ons.

• 20 Maart 2012 - 15:48

Justa En Gerrit:

Hallo Ineke en André , wat een verhalen. Was de Bruid ook in het wit?
    Jullie beleven ook van alles, mooi om te lezen . Is het daar altijd 31 graden?
    Op iedere aflevering staat de zon en 31graden .
    We wensen jullie nog heel veel sterkte . Hier gaat alles goed , ook met Sifra en Joél. we genieten ervan. Lieve groet van ons allebei.

• 20 Maart 2012 - 16:14

Erica:

Wat een verhalen weer. Arm bruidje. En dan André die niet bij z'n aantekeningen kon. Fijn dat het toch goed ging. Leuk hè, die flashmob. Fijne tijd nog. Leuk hoor al jullie verslagen. Kijk uit naar de volgende. Liefs, Erica

• 20 Maart 2012 - 19:54

Arabrab:

Nou, ome An, dat zal niet meegevallen zijn met die aantekeningen achter een dichte deur. Best even stress, denk ik. Leuke foto's!

• 22 Maart 2012 - 10:10

Dick En Corry:

De vorige was onze pennenstreek!

• 22 Maart 2012 - 13:39

Aafke:

Nog heel veel goede dagen.

• 22 Maart 2012 - 20:39

Anneke Wolthaus:

Lieve Ien en Andre,Wat een belevenissen allemaal.Ik kan me voorstellen dat je hoofd er helemaal vol van zit!Ien je zult best nog wel wat tijd nodig hebben als je thuis bent om het een plekje te geven!!!Gelukkig gaat het bij een bruiloft hier een beetje anders.Het lijkt me niet zo prettig om als bruid zo lang op de bruidegom te moeten wachten,maar het zal wel ''s lands wijs zijn.Leuk om zo de liedjes en spelletjes te kunnen doen met de kinderen.Zingen en spelen werkt altijd.Als ik de verhalen lees,dan wordt er veel zegenrijk werk gedaan!!!Het gaat al aardig naar de tijd,dat jllie teruggaan.Natuurlijk blij om de kinderen en kleinkinderen te zien,maar misschien ook moeilijk om de kinderen daar weer achter te laten.Ien,je zult misschien al gehoord hebben,dat de eerste vrouwendag erg goed was,ik kijk er naar uit om straks met z''n vieren te gaan.Voor deze keer was dit het met de wens dat jullie nog goede dagen hebben en veel zegen en natuurlijk veel liefs

• 25 Maart 2012 - 19:16

Maarten En Loes:

Ha lieverds,

Zojuist eens goed bijgelezen m.b.t. jullie belevenissen aldaar. Wat een bijzonder geheel, en wat mooi hoe jullie je bijdrage kunnen leveren.

Zet hem op de laatste dagen, tot snel weerziens,
    Liefs

• 26 Maart 2012 - 17:47

Henk En Tinie :

Hallo Andre en Ineke.Nog even een berichtje van ons Erg leuk om jullie te
    kunnen volgen.Wat een belevenissen.
    Ontroerend wat je over de kinderen verteld. Het zal best moeilijk zijn om weer afscheid van hen te nemen.Het zit er bijna weer op.Wat gaat de tijd snel. Nog een fijne week. Veel liefs Henk en Tinie.

• 26 Maart 2012 - 20:34

José Korts:

Mooi om jullie verhalen te lezen en te zien.
    Heel bijzonder.
    Andre en Ineke , nog een hele goede week .
    groetjes van José Korts

• 27 Maart 2012 - 13:40

Lobat En Maart:

Wat een verhalen! Heerlijk zo zijn we er een beetje bij! Wat anders dan hier het trouwen,en idd logisch dat de kinderen dat allemaal denken! Mooi om te weten dat er mensen zijn die hun tijd en geld brengen Xx mooi dat het jullie goed gaat!!! Dikke knuf van ons