Nog één week! - Reisverslag uit Port-au-Prince, Haïti van Andre en Ineke Siezenga - WaarBenJij.nu Nog één week! - Reisverslag uit Port-au-Prince, Haïti van Andre en Ineke Siezenga - WaarBenJij.nu

Nog één week!

Door: Ineke Siezenga

Blijf op de hoogte en volg Andre en Ineke

27 Maart 2012 | Haïti, Port-au-Prince

Je zou dit als een kreet van opluchting kunnen lezen. Zo van: we mogen weer naar huis. Maar zo is het niet bedoeld. Het is veel meer dat het ongelooflijk is zoals de tijd vliegt hier. De dagen zijn vol. Andre is regelmatig weg voor het huisjesproject. Ik loop vaak met Jojanneke mee naar het bejaardenhuis. Het leuke is dat de mensen je nu kennen. Alleen vergeten ze steeds dat ik de taal niet spreek. Dus ik hoor hele verhalen over wat ze allemaal mankeren. Gelukkig is 'oui' zeggen al voldoende. Vanmorgen ben ik ook even meegeweest naar de kliniek met Jojanneke. Alles duurt hier 3 keer zo lang als in Nederland. Gesprekken zijn erg uitgebreid met heel veel woorden. Maar ook boodschappen doen is zeer tijdrovend. Vanmiddag naar de supermarkt gegaan en naar de apotheek. We gingen om half drie weg en waren om half zes terug.
Er zijn hier een paar supermarkten maar de meeste Haitianen kopen op straat.

Over de straat gesproken: We hebben nu iedere nacht zware regenbuien soms met onweer. De straten (eigenlijk zijn het zandwegen) veranderen in rivieren met allemaal modder. Mensen moeten er dwars door heen om op hun bestemming te komen. Al die plassen blijven staan en daar komen weer muggen op af. Men is bezorgd voor cholera. Overdag is het heerlijk zonnig, vandaag wel erg warm. Ik hoor dat jullie ook heel mooi lenteweer hebben. Lekker he?

Verleden week hadden we een feestje. Er waren hier drie mensen uit Frankrijk die bij het straatkinderen project betrokken waren. Een van de dames was jarig en omdat ze de volgende dag vertrekken zouden was en een surpriseparty georganiseerd. Alle straatkinderen en de groteren van het dorp kwamen samen rondom het zwembad. Er was muziek er werd gedanst en er was ook een act waarin Johan en Wilci werden nagedaan. Zo ontzettend leuk om mee te maken. Er waren ook allemaal hapjes en drinken. Op het laatst sprongen er heel veel in het zwembad. Zo goed dat er ook tijd voor plezier is.

We maken ook wat interviews met diverse mensen hier voor de nieuwsbrief. Gisteren een gesprek met één van de tantes van de appartementen. Zij werkt al 18 jaar hier en het was hartverwarmend om haar over "haar" kinderen te horen vertellen. Zij heeft verschillende kinderen van heel klein af verzorgd. Sommigen wonen nu buiten de poort, ééntje studeert voor arts. Ze is niet weinig trots. Zo reilt en zeilt deze kleine gemeenschap. Het is zo bijzonder om dat allemaal mee te maken. Nog één week!

Denk nou niet dat we niet verlangend zijn om ook weer naar huis te gaan. Onze kinderen en kleinkinderen weer te zien. Familie, vrienden de gemeente. We zien er naar uit om iedreen weer te ontmoeten. Iemand vroeg: "Wat mis je daar van thuis en andersom: wat ga je straks van Haiti missen?" Van thuis missen we onze geliefden, het rijtje dat ik zojuist beschreef. En een lekker bruine boterham met oude kaas! Van Haiti gaan we de mensen en vooral de kinderen missen. Maar ook de vrolijkheid (gek he in zo'n arm land) en het relaxte van het leven: je ziet wel hoe de dag gaat. Voorlopig buiten we deze week nog uit. Heel veel groeten van ons en tot waarschijnlijk de laatste blog van hier. Dag!

• 27 Maart 2012 - 19:18

Arabrab:

Wat spannend, nog 1 week. Het zal wel dubbel zijn om alles weer achter te laten. Jullie staan zo leuk op al die foto's met die schattige kinderen. Maar thuis wachten ook schatjes!! Ik wens jullie een hele goede week en een goede reis terug naar huis.
    PS Brief is met PTTpet naar de Valk gebracht.

• 27 Maart 2012 - 19:19

Justa En Gerrit:

Ineke en André van jullie het laatste blog, van ons het laatste bericht.
    We hebben genoten van alle verhalen ,en belevenissen.En zullen in de toekomst er veel over horen.Heel veel sterkte bij het afscheid daar,een voorspoedige reis. Een lieve groet en hopen jullie weer gauw te zien.
    Justa en Gerrit.

• 27 Maart 2012 - 20:00

Erica:

Fijn weer om te lezen. Wat een band krijgen jullie met veel mensen daar. Bijzonder hoor om die dingen te delen. Al die mensen, ze zullen nooit meer uit jullie hart gaan. Wat leuk de foto's. Jullie hebben een mooie slaapkamer. Staat leuk die klamboe en natuurlijk heel nuttig ook. Jullie maken je lekker nuttig begrijp ik. Is Andre echt aan het klussen bij die huisjes. Deze laatste week zal snel gaan, dan het afscheid. Dat zal moeilijk zijn. Gelukkig zijn jullie bevoorrecht te weten dat er veel lieve kids en kleinkinderen verlangend naar jullie uit zien. Ook ik zal het toch wel weer heel gezellig vinden jullie in de kerk te zien zitten. Nog een mooie week gewenst. Liefs, Erica

• 27 Maart 2012 - 20:08

Francien Van Egmond:

Jullie zullen ongetwijfeld heel belangrijk werk hebben gedaan in o.a. het kinderdorp in Port au Prince ... maar ons straatbeeld in Rijnsburg is niet compleet .... Sterkte en veel zegen gewenst bij het afronden van je werkzaamheden. Hier en daar zal het afscheid nemen best zwaar vallen.
    In Rijnsburg zijn jullie weer zeer welkom en de ontvangst wordt vast voorbereid: vandaag hing het beddengoed al heerlijk te luchten uit het slaapkamerraam! Tot ziens!

• 27 Maart 2012 - 20:30

Sylvia Ooms:

Wat je zegt,de tijd vliegt.Ik heb genoten van jullie stukjes en mooie foto's daarbij.Weet dat ook één druppel op die gloeiende plaat belangrijk is.Nog een fijne tijd daar,sterkte bij het afscheid nemen,goede vlucht en een veilige thuiskomst.Gods zegen over dit alles.

• 28 Maart 2012 - 06:13

Marjan:

Fijn om je verslag te lezen en dan die vrolijkheid, heerlijk toch! Kan mij voorstellen dat je uitkijkt naar je kleinkinderen en kinderen! tot later en alvast een goede reis terug gewenst, groeten van Marjan

• 28 Maart 2012 - 12:35

Cariene Meijvogel:

Oh Ineke, weet je nog hoe lastig je het vond om naar Haïti te gaan : wat kan ik daar nu doen vroeg je je af. Kijk nu eens achterom !!! Ik ben zo blij voor je dat het zo hartverwarmend positief is geweest. Jullie zijn daar tot zegen en jullie zijn daar gezegend. God werkt op een heel bijzondere manier hé !
    Geniet nog van het laatste stukje !
    dikke knuffel van Cariene

• 28 Maart 2012 - 13:51

Piet Kruit:

Geniet nog maar samen van deze laatste week. fijn dat jullie ons op de hoogte gehouden hebben.We zien naar jullie uit en bidden voor een goede terugreis.Tot ziens. Corrie en Piet.

• 28 Maart 2012 - 15:13

Maart En Lobat:

ha lieverds .....wij zijn wel erg blij dat we jullie weer kunnen ontmoeten:-) wat schrijf je het lekker we zijn erbij! wat kunnen wij nog veel leren van hun vrolijkheid!!! hier in nederland lieve Andre en Inneke nog een week!,geven ,ontvangen ,delen,
    meelopen nog een hele Gezgende week xxx

• 29 Maart 2012 - 11:35

Gert En Cock Slager:

We hebben genoten van jullie belevenissen. Wij wensen jullie nog een goede week en weten dat er ook hier thuis weer met verlangen naar jullie wordt uitgekeken.
    Liefs Gert en Cock

• 30 Maart 2012 - 15:22

Cees En Janneke:

Ineke en Andre, wat een heerlijke verhalen. Wij genieten er enorm van. De kinderen die we op de foto's zien, nu alweer drie jaar ouder nadat wij op het kinderdorp waren, geweldig. En wat zien de nieuwe gebouwen er fantastisch uit, de kerk, de school en de verblijven allemaal even mooi en doeltreffend.
    Maar wat gaat de tijd snel. Over een paar dagen weer naar huis. Met een hoofd en een fototoestel vol ervaringen. Sterkte straks bij het afscheid nemen, zal niet makkelijk zijn. Een veilige reis naar huis gewenst. Gods zegen en een hartelijke groet van Janneke en Cees.

• 31 Maart 2012 - 20:29

José Honcoop:

Lieve Ineke en André,
    Wat is het mooi om jullie foto's te zien en verslagen te lezen! Wat een belevenissen. Fijne tijd nog toegewenst en hartelijke groeten, Lous en José Honcoop