Over spinnen en andere zaken - Reisverslag uit Port-au-Prince, Haïti van Andre en Ineke Siezenga - WaarBenJij.nu Over spinnen en andere zaken - Reisverslag uit Port-au-Prince, Haïti van Andre en Ineke Siezenga - WaarBenJij.nu

Over spinnen en andere zaken

Door: Ineke Siezenga

Blijf op de hoogte en volg Andre en Ineke

16 Maart 2012 | Haïti, Port-au-Prince

Onze dochter Joska is 15 jaar geleden ook hier in het kinderdorp geweest samen met haar vriendin Marjon. Zo leuk omdat heel veel jonge mensen zich dat nu nog kunnen herinneren. Een van de dingen die Jos vraagt is "Heb je al spinnen gezien?" Ik kan nu zeggen: ja!!! Dinsdagmorgen kwam ik de keuken binnen en ja hoor daar zat ie. Andre heeft hem doodgemaakt maar het was wel een beetje eng. Diezelfde dag nog een rat zien lopen door de tuin toen vond ik het wel even genoeg.

De dagen zijn vol. We bezoeken projecten, mensen en zijn ook de binnenstad ingeweest. Onvoorstelbaar. Al die kapotte gebouwen die er allemaal nog staan. Sommige staan heel gevaarlijk scheef en de mensen zitten er gewoon onder met hun handel. 75 % van de binnenstad is verwoest en je denkt waarom doen ze niks? Waarom staan er nog steeds tenten tegenover het paleis twee jaar na de ramp? De parken rondom het paleis staan stampvol met tenten. Het is hier warm 30 tot 35 graden en nu is het niet eens zomer hier. De temperatuur in zo'n tent loopt wel op tot 50 graden. Iemand vroeg: Went het al die dingen te zien? Ja en nee. Ja omdat je er zoveel van ziet. Nee omdat je beseft dat het een afschuwelijk leven is.

Woensdag hebben we twee kinderen terug gebracht naar hun ouders. Het was een tweeling. Ze kwamen hier vlak na de aardbeving en waren er slecht aan toe. De ouders hadden geen huis meer. Zij hebben nu één van de huisjes van EO Metterdaad gekregen en konden de kinderen nu weer thuis komen. De tweeling is twee jaar en waarschijnlijk hadden ze nog nooit in een auto gezeten. Je kon zien dat ze het eng vonden. Ik had het jongetje op schoot en soms vertrok z'n mondje en kwam er zo'n klein snikje uit. Ik heb voor hem gezongen.(Wat een heerlijk middel toch) 'De Here zegent jou en Hij beschermt jou' en ook 'Weet je dat de Vader je kent?' We hopen dat ze snel aan de nieuwe situatie gewend zijn.

Daarna hebben we de school van Carol bezocht. Carol is de pleegdochter van Johan en runt een school waar opleidingen zijn zoals kok. coupeuse. kapster en iets met computers. De helft van het schoolgeld komt uit Nederland de andere helft betalen de cursisten zelf. Helaas komt het vaak voor dat ze zelfs die helft niet hebben dus is het niet zeker dat ze volgend jaar door kunnen gaan. Vanmorgen had ik een pedicurebehandeling van een meisje dat haar opleiding daar heeft gedaan. Ze heeft op het dorp gewoond en werkt nu bij de verkoop van het water. Er is een bron op het dorp het water wordt gezuiverd en voor weinig verkocht. Het pedicuren doet ze erbij want ze kan er nog niet van bestaan.

Vandaag een huis bezocht waar een mevrouw zorgt voor de wat moeilijker kinderen uit het dorp. Zij heeft 11 kinderen onder haar hoede waarvan 6 uit het dorp. Ook doen we regelmatig intervieuwtjes voor de nieuwsbrief. Vanmiddag met Pierre gedaan. Hij is dat jongetje wat bijna dood binnen kwam als baytje en het is nu een grote vent!!!! Prachtig al die verhalen. M'n hoofd zit wel heel vol hoor, daarom is dit schrijven ook zo prettig. Bedankt dat jullie het lezen en voor al het meeleven. Heel veel groeten van ons. Dag!

• 16 Maart 2012 - 12:42

Andre En Ineke Siezenga:

Pappa, wat ben je toch een held dat je die enge spin zomaar voor mamma weghaalt! Ik las op nu.nl dat door de overstromingen in Australie nu allemaal spinnen die normaal gesproken onder de grond en in bomen verstoppen, tevoorschijn komen. Het kan dus nog erger! Lieverds, ik mis jullie!
    Leontine

• 16 Maart 2012 - 12:59

Joska:

Mijn score staat, geloof ik, op 4, pap! En zo'n 150 kakkerlakken....
    Heel veel liefs!! Mis jullie heel erg.

• 16 Maart 2012 - 14:29

Erica:

Gezellig om jullie update te lezen. Van mijn vader leerde ik alleen dat ik nooit spinnen mocht doodmaken, het waren heel nuttige beesten. Hij ving ze altijd heel stoer met zijn handen. Zie ze ook liever niet nu huis hoor en ik neem aan dat het daar grote exemplaren zijn. Veel liefs en groeten uit Rijnsburg

• 16 Maart 2012 - 14:49

Justa En Gerrit:

Het is te begrijpen dat je hoofd vol zit Ien,als je zoveel verschillende dingen meemaakt.Hou het vol hoor! nog 18 dagen.Ook geld dit voor Anré natuurlijk. Een lieve groet van ons allebei.

• 16 Maart 2012 - 15:20

Nelleke:

Wat een verdrietige verhalen, en wat een dappere mensen. Wat mooi Ien, dat je zo kon zingen voor de tweeling! En dat ze toch terug kunnen naar hun ouders. Ik word stil en heel klein van al die verhalen. Lieverds, heel veel liefs en mooie dingen nog!

• 16 Maart 2012 - 15:53

Arabrab:

Dag lieve tante Ien en ome An,

Wat leuk om jullie zo samen op de foto te zien! Kijk voor het eerst op deze website en zie dat ik nog veel te lezen heb! Zit nu nog op mijn werk, dus dat ga ik thuis doen. Morgen is de eerste vrouwendag. Ik heb er vannacht al over gedroomd. Alles ging mis, dus ik hoop niet dat die droom uitkomt!
    Ik wens jullie nog een hele goede tijd daar en laat snel weten hoe het op de vrouwendag was.
    Dikke kus van Arabrab

• 16 Maart 2012 - 18:22

Cariene Meijvogel:

Wat een verhaal weer en wat een gave foto's. Het was niet moeilijk om Andre in het zwembad te vinden ! En die spin maakt zeer zeker indruk, net zoals de foto's van de tentenkampen. Raar toch dat daar nog steeds niets aan te doen is... beschamend eigenlijk.
    Nog maar (!?) 18 dagen te gaan. Wat mis je nu het meest vanuit Nederland (behalve de kids) ? En wat ga je als je terug bent hier het meest missen... heb je daar al idee van ?
    Blijven schrijven Ineke, je hebt talent !
    dikke knuffel Cariene

• 16 Maart 2012 - 19:13

Cees En Kees.:

Dag Ineke en Andre.

Bedankt voor jullie verhalen. Zit hier samen met Kees van Egmond en Janneke jullie verhalen te lezen. Indrukwekkend en voor mij (Cees) heel herkenbaar. Hartelijke groeten van ons allemaal. Gods onmisbare zegen en Zijn liefdevolle nabijheid toegewenst. Doe de groeten aan Johan, Wilci, Pascal en Carole. Mogelijk zien jullie Robert en Durkje nog. Doe hen ook de groeten van ons.

• 17 Maart 2012 - 14:25

Piet En Corrie Kruit:

Lieve mensen ,jullie maken veelmee
    en zowel leuke dingen als minder leuke.Maar het gaat jullie goed en daar zijn we dankbaar voor. De gebeden voor jullie worden verhoord. de tijd gaat alweer snel dus nog even volhouden. Groetjes.

• 18 Maart 2012 - 17:34

Anneke Kasteel :

Dag Ineke en Andre

Wat maken jullie een hoop mee
    Wat een indruk van die foto"s van de tentekampen ,wat hebben wij het dan goed hier in nederland .
    Ik wens jullie nog een hele goede tijd
    en gezegende tijd daar

groetjes anneke k

• 20 Maart 2012 - 07:37

Mark & Debora:

brr....spinnen...Heel veel succes de komende periode! :)