De andere kant - Reisverslag uit Port-au-Prince, Haïti van Andre en Ineke Siezenga - WaarBenJij.nu De andere kant - Reisverslag uit Port-au-Prince, Haïti van Andre en Ineke Siezenga - WaarBenJij.nu

De andere kant

Door: Ineke Siezenga

Blijf op de hoogte en volg Andre en Ineke

12 Maart 2012 | Haïti, Port-au-Prince

Haiti heeft vele gezichten, daar komen we steeds meer achter. Na twee dagen in het zwembad te hebben gelegen met de kinderen hebben we de zondag gebruikt om uit te rusten. Het zwemmen was heel leuk. Wisselende groepen en je kon merken dat de kinderen er van genoten. Andre was in het diepe gedeelte met de grotere kinderen. Er kunnen er maar weinig zwemmen hier. Misschien iets voor een zweminstructeur om een paar weken te komen? Andre probeerde ze vertrouwd te maken met het water door ze te laten drijven op hun rug. Hij ondersteunde ze dan. Mooi om te merken waar ze eerst niet durven ze op het laatst in de rij staan van: "Nou ik, nou ik".

Ik hield me met de kleintjes bezig. Hollandse spelletjes in het water. 1,2,.3,4, hoedje van papier. Ze zeggen dingen heel snel na ook omdat het onderwijs hier veel met opzeggen gebeurt. Je hoort bij de school ook steeds dingen klassikaal opdreunen. Ook het liedje: 'We maken een kringetje van jongens en van meisjes' was een succes. Er zijn zulke droppies bij! Twee heel kleine meisjes misschien wel een tweeling (maar ze lijken allemaal op elkaar) waren diep onder de indruk van wat rode plekjes op mijn been. Ze speelden dat zij de dokter waren. Ik kreeg prikken met een stokje en toen gingen ze het verbinden met blaadjes van de bomen. Ze noemden me Madame Blanc. Ook Andre z'n grijze haar maakt indruk. Ze lopen regelmatig even langs om er over te aaien.

Het uitrusten wat we zondag deden gebeurde op het strand. En dat is een kant van Haiti die we nog niet gezien hadden. We gingen naar een soort resort (niet groot) wel een uur rijden buiten de stad. Prachtig een mooi aangelegd strandje met parasols van riet, oleanders in bloei, bouganville: echt zo'n bounty gevoel. Jammer dat Haiti dit soort dingen niet uit kan bouwen voor toeristen. Het is nog te onrustig, men doet wel pogingen maar het komt nog niet van de grond. Wie komen daar dan wel? Nou mensen zoals wij, buitenlanders die hier zijn of voor zaken of voor hulpverlening. Er zijn hier wel 150 hulporganisaties werkzaam. En de rijke Haitianen. Er zijn een paar heel rijke families en er schijnt ook een heel mooie wijk te zijn die ik nog niet gezien heb.

Toch kom je dan weer terug langs de tentenkampen tegen de heuvel en door de straten van de stad met alle rommel. Grote tegenstellingen .
Vandaag (maandag) is alles weer volgens schema. De kinderen zijn naar school, Ik heb een rondje meegelopen naar het bejaardenhuis, gewassen en gestreken (het is tenslotte maandag) en verder doen we wat onze hand vindt te doen. Heel hartelijk dank voor jullie reakties, super!!! Heel veel liefs en groeten van ons.

• 12 Maart 2012 - 21:23

Erica Douma-Schijf:

Heerlijk dat jullie ook even hebben kunnen genieten van wat luxere dingen als liggen bij een zwembad. Heerlijk ook voor de kids. Bij jullie reisstatus staat dat jullie over 22 dagen terug zijn. Blijven jullie werkelijk nog zo lang? Nog geen heimwee naar jullie eigen kleinkinderen/kinderen? Hoop dat jullie nog fijne dagen zullen hebben en veel liefde zullen kunnen geven. Hier wordt het al een beetje voorjaar, we genieten daarvan dat snappen jullie vast. Veel liefs en ik kijk uit naar jullie volgende verslag. Erica

• 13 Maart 2012 - 08:35

Fer En Tiny:

Wij vinden het heel leuk jullie ervaringen mee te beleven via de computer en wensen jullie het allerbeste bij dit byzondere werk.
    Groeten en liefs!

• 13 Maart 2012 - 09:25

Walda:

fijn dat jullie ook wat konden ontspannen,hoewel je dan daarna meteen weer met de realiteit geconfronteerd wordt natuurlijk.We kijken weer uit naar het volgende verslag.
    liefs

• 13 Maart 2012 - 10:20

Marjan:

Wat maken jullie veel mee!
    Vooral de aardschokken, zijn heftig.
    Maar ook mooi om te lezen hoe de kinderen genieten (en jullie ook) in het zwembad. Groetjes van Marjan, leef van afstand mee met jullie

• 13 Maart 2012 - 11:26

Irjan En Herma:

Wat kunnen jullie goed schrijven zeg!
    Bijzonder dat jullie dit zo meemaken, en dat jullie ons laten delen in jullie ervaringen. En wat een intensieve tijd.
    Leef onder Zijn bescherming, en laat de mensen delen in de gaven jullie geschonken! Liefs, hug, kus,
    Irjan en Herma

• 13 Maart 2012 - 12:10

Jan En Francien:

Wat doen jullie enorm veel verschillende ervaringen op. Van een luxe resort tot schrijnende armoede ... Dat lijkt me moeilijk te verwerken. "Al het goede komt van boven" staat in Gods Woord. Voor degenen voor wie jullie je inzetten, is dan die "druppel" het goede. Wat zijn we in Nederland ongelooflijk bevoorrecht! Onze emmer wordt niet gevuld met druppels, maar met stromen ... zodat hi zelfs overstroomt.
    Moge de Heer jullie werk zegenen.
    Nog een goede tijd gewenst daar in Haïti én gezondheid.
    We denken vaak aan jullie, vooral als 's avonds de lichten in jullie huis in Rijnsburg aan staan.
    Hartelijke groeten!

• 13 Maart 2012 - 14:58

Cariene Meijvogel:

Wat een verhalen weer ! Fijn dat je zo lekker kan ontspannen met de kinderen en op het strand. Het lijkt wel alsof je al lekker bruin bent geworden. Hoewel je altijd blank blijft in vergelijking met de lokale bevolking.
    Dat de kids daar 'dropjes' zijn is goed te zien op de foto met Johan en de dochter van Carol. Mooie kindjes ! Die gun je toch gewoon ontzettend veel !
    Blijf ons verrassen met je gezellige en indrukwekkende reisverhalen.. we kijken er naar uit.
    Dikke kus van Cariene

• 13 Maart 2012 - 16:28

Justa En Gerrit:

Wat een verhalen!! we lezen ze met veel aandacht. Hier gaat ook alles goed ,Joël de eerste prikken gehad ,even koortsig ,maar nu gaat het weer . Sifra zei heel direct ,en je hoort het haar zeggen; Mijn Opa.s zijn mijn vrienden,en mijn Oma,s mijn vriendinnen. Nou wat wil je nog meer. Liefs van heel het durp.

• 14 Maart 2012 - 10:49

Anneke Wolthaus:

Maandagavond nog gekeken om het laatste nieuws te hebben voor we bij elkaar waren,maar het is bij jullie natuurlijk acht uur vroeger,dus daarna zal het er op gekomen zijn.Al is het nu woensdagmorgen,heel goed om te lezen.Goed om te lezen dat jullie een korte of langere tijd voor jezelf hadden.Een mogelijkheid om de dingen een beetje op een rijtje te zetten!!!!Maar dan gelijk daaropvolgend de confrontatie met de tenten en rotzooi!Moeilijk hoor,als je hier bent en nooit zoiets gezien hebt,niet voor te stellen,maar jammer genoeg de waarheid.Ien,zaterdag,de eerste vrouwendag voor het nieuwe team,spannend hè,maar zal best goed gaan.Ze hebben er zo veel tijd in gestoken en zijn heel gemotiveerd.Dit is het,met lieve wensen en groeten!!!!!

• 15 Maart 2012 - 18:45

Ria Van Der Horst:

Ben onder de indruk van jullie verhalen wat maken jullie veel mee. Wat een voorrecht dat jullie iets mogen betekenen voor de kinderen, en de mensen daar, in een land van puinhopen. En ook mogen genieten van de mooie dingen die jullie meemaken. Nog een gezegende tijd toegewenst. Jan en Ria

• 15 Maart 2012 - 23:42

Robert En Durkje :

Hallo Andre en Ineke,
    Geweldig dat jullie in Haiti zijn. Doe de hartelijke groeten aan al de kinderen en de bejaarden van HVH. Doe als het kan vooral opa (van Dieuseul) de groeten en als we weer in NL zijn zullen we weer een Friesland pet voor hem kopen. We missen iedereen heel erg maar hebben het ook erg naar ons zin bij Love a Child. Als jullie nog tijd en zin hebben zijn jullie hartelijk welkom bij ons. Liefs en zegen,

Robert en Durkje

More of Jesus, less of us

• 24 Maart 2012 - 19:46

Linda Heemskerk:

Hoi lieverds,

Goed om te lezen wat jullie allemaal meemaken en zien. Wat heerlijk dat jullie zo met de kinderen bezig kunnen zijn en doen wat er op je weg komt. Maar ook de intensiteit van dit land, deze mensen waar dood en leven zo dicht aan elkaar grenzen......... dat komt ook op je af.De langste tijd voor jullie zit er al weer op. Nog een goede tijd gewenst !!

God zegene Haiti!! Dat Zijn licht zal doorbreken als nooit tevoren.
    liefs Linda en groet van ons allen.