Een schokkende ervaring - Reisverslag uit Port-au-Prince, Haïti van Andre en Ineke Siezenga - WaarBenJij.nu Een schokkende ervaring - Reisverslag uit Port-au-Prince, Haïti van Andre en Ineke Siezenga - WaarBenJij.nu

Een schokkende ervaring

Door: Ineke Siezenga

Blijf op de hoogte en volg Andre en Ineke

08 Maart 2012 | Haïti, Port-au-Prince

Gisteravond om kwart voor tien schudde de aarde in Haiti. Het was een korte schok(gelukkig)met een kracht van 4.6. De grote aardbeving was 7. Ik (Ineke) lag al in bed Andre zat nog wat te lezen in de huiskamer. Opeens ging het bed bewegen de aarde schudde. Andre riep:Ien naar buiten! Iedereen holde naar buiten waar de schrik en angst groot waren. De kinderen werden ogenblikkelijk uit de apartementen gehaald. Ze zaten buiten op het pad met grote verschrikte ogen te kijken. Je zag de angst bij sommigen.

Johan besloot dat iedereen naar de kerk moest- wat fijn dat dat gebouw stevig is- en dat de kinderen met de tantes daar zouden blijven slapen. Zo ver dat ging natuurlijk. Het werd een heel gesjouw met matrassen de grote kinderen droegen de kleintjes. Sommigen huilden wat is het dan fijn dat je kan troosten. Het maakt dan niets uit dat je de taal niet spreekt. Gewoon op schoot, wat aaien over de bol een klein hollands liedje dan kom je een heel eind.

Voor ons zelf was het een vreemde gewaarwording. Uiteindelijk zijn we maar weer naar bed gegaan. We hebben de matrassen in de huiskamer gelegd voor de open deur zodat we meteen naar buiten konden bij naschokken. We hebben weinig geslapen.

Er is geen schade maar de psychische schade is groot. Tussen de grote aardbeving en die daarvoor zat 140 jaar. Men dacht we hebben het nu gehad voor de komende jaren. Opeens wordt alles weer onzeker. De kinderen hebben vrij vandaag. Om ze wat af te leiden gaan we zo met groepjes zwemmen. Verder gaat het goed. Er zijn geen naschokken gekomen tot nu toe. Lieve mensen een hartelijke groet van ons.

• 08 Maart 2012 - 17:47

Laura Ooms:

Poeh heftig om dat zo in levende lijve mee te maken. Sterkte en succes verder!

• 08 Maart 2012 - 18:06

Erica Douma :

Zo, dat moet schrikken zijn. Hoop dat het vanaf nu rustig blijft. Mooi toch om zo mee te leven. Liefs

• 08 Maart 2012 - 18:17

JoAnn:

Jullie maken echt van alles mee! Het zal jullie zeker veel begrip geven voor dat land. Kan je vanavond nog slapen na zoiets?

• 08 Maart 2012 - 18:40

Justa En Gerrit:

Veel sterkte met het verwerken van dit alles. Leo zei het al er is iets ?
    Maar wat? Nu weten we wat het was.Hopen en bidden dat het niet weer gebeurd,
    Liefs ,

• 08 Maart 2012 - 21:01

Joska:

Ik zit gewoon met tranen op mijn wangen. Ach, de schatjes, geef ze een dikke knuf van me!!! En ook voor jullie natuurlijk! x

• 08 Maart 2012 - 22:22

Cariene Meijvogel:

oeps, dan komt het allemaal wel heel dicht bij.

• 09 Maart 2012 - 14:52

Gert Slager:

Slapen in de kerk. Wie kan dat melden uit zijn jarenlange leven/ bestaan ?! Jullie maken wel wat mee zeg.
    Maar het onbekende ( aardschok) zal ook angst te weeg brengen. Wie van ons zou niet de schrik in zijn lijf voelen?!
    Wat een ervaringen doen jullie op aan de andere kant van de plas.
    Nog zo iets: Vlak bij de deur proberen te slapen ......Dan kun je het onbezorgde dromenland wel vergeten.
    We hopen dat de psychische schade niet kan zwemmen en dus ....verdrinkt als jullie met de kids te water gaan om ze af te leiden.
    Hopelijk komt en wint opnieuw de rust alle terrein terug voor jullie en al die andere kostbare schepselen onder Gods hemel daar.
    Het ga jullie goed.
    Een groet vanuit een naar het voorjaar hunkerend Rijnsburg.

• 09 Maart 2012 - 18:12

Arie En Nelly:

Zo, dat is wel even schrikken nu wij dat lezen, maar voor jullie des te meer natuurlijk.
    Het is goed te lezen dat jullie dan toch nog troost kunnen bieden.
    Hopelijk zal deze schok geen vervolg krijgen. Veel sterkte van ons gewenst, en bovenal Gods zegen en zijn nabijheid.

• 10 Maart 2012 - 13:42

Maart,lobat,kids:

Lieve allemaal
    Lieve Ineke wat fijn om te lezen van je liefde die je gelijk gaf!!ik zag het helemaal voor jij kids op je moederschoot zingen en liefhebben!wat zijn we opgelucht dat verdere drama's jullie allemaal gespaard is gebleven! Wij hopen dat er nu dagen zullen komen van goede,versterkende nachtrust! Heel veel liefde en Zegen voor de kids daar,en van ons voor jullie een dikke knuf en Zegen

• 10 Maart 2012 - 14:58

Bram En Greet:

Zo te horen gaat het schokkend goed. AL lekker opgewarmd ook. Geniet er van en deel lekker veel zegen uit!

• 10 Maart 2012 - 20:52

Ria Kromhout:

Heb vandaag voor het eerst jullie verslagen gelezen (kon het eerst niet vinden), wat een schrik zeg als je de aarde voelt beven, je denkt dan toch steeds weer aan het drama van de vorige zeer heftige beving. Gelukkig voor jullie maar zeken voor de bevolking daar viel het mee.
    Het zijn wel heftige verhalen hoor, hierdoor schaam je je er eigenlijk voor dat wij het zo oneindig goed hebben.
    Ik wens jullie nog een gezegende voortzetting en heel veel sterkte toegewenst. gr Ria

• 11 Maart 2012 - 10:28

Anneke,dat Was Met R:

Dat was met recht een schokkende erv.aring,letterlijk en figuurlijk!Om dat te verwerken,speciaal voor de kinderen,zal best moeilijk zijn.Zij hebben al zo veel meegemaakt.Heeft het verder in de omgeving veel schade aangericht.?Heel veel sterkte en veel zegen,maar ook om zelf een zegen te kunnen zijn,met b.v. Hollandse liedjes zingen.Alles wordt gebruikt,ja toch?

• 11 Maart 2012 - 10:39

Ruben V Duijvenboden:

Dat was zeker even schrikken!?
    Gelukkig geen grote schaden.
    En ook fijn dat de kerk stevig was.
    heel veel suc6!

Ruben van Duijvenboden

• 11 Maart 2012 - 15:30

Anneke Kasteel :

Hallo Ineke en Andre
    IK heb vandaaag voor het eerst julie verslagen gelezen .Het zal wel schrikken geweest zijn ,als je de aarde voelt beven ,nog veel sterke

• 11 Maart 2012 - 19:15

Jacoline En Jan:

Vandaag maar weer even jullie verslag op gezocht. Het is niet voor te stellen wat jullie daar mee maken. Je schrijft het zelf ook al steeds Ien, hoe breng je zoiets over aan ons in het rijke overvloedige Nederland. Onze gedachten en gebed zijn bij jullie! Als we de verslagen zo lezen kunnen jullie heel veel liefde kwijt aan iedereen! Gelukkig zijn jullie de aangewezen personen om liefde, "Gods liefde" door te geven. Jullie worden hier ook gemist hoor: deze week laatste keer PMC en eerste keer Tripodia .... spannend allemaal. heel veel liefs van Jan en Jac

• 11 Maart 2012 - 20:23

Ank En Andre:

zit even jullie verslag te lezen,dat is wel ff schrikken zeg ,maar wel een hele ervaring he,om te zien hoe de mensen daar leven en wat een angst ze hebben voor nieuwe schokken,hier gaat alles zo zn gangetje groetjes van uit het mooie rijnsburg wij denken aan jullie gr ank en andre

• 12 Maart 2012 - 00:58

Trudy:

Wat een schrik voor iedereen. Ook voor jullie die dit voor het eerst meemaken! Mooi dat je dan kan schuilen in een kerk! Wat goed Ineke dat je dan gelijk troostend kan zingen! Is alles nu weer wat rustig? Ben benieuwd naar het volgende verhaal!
    Nog een gezegende tijd toegewenst!

• 12 Maart 2012 - 06:41

Annemiek Van Duijven:

we denken aan jullie!

• 12 Maart 2012 - 18:41

Christina:

Wat lijkt me dat eng om zoiets mee te maken! en wat goed dat jullie de kinderen troost konden bieden.
    Ik hoop dat jullie samen nog een goede tijd daar mogen hebben!
    een hartelijke groet vanuit Houten