Zondag in Haiti - Reisverslag uit Port-au-Prince, Haïti van Andre en Ineke Siezenga - WaarBenJij.nu Zondag in Haiti - Reisverslag uit Port-au-Prince, Haïti van Andre en Ineke Siezenga - WaarBenJij.nu

Zondag in Haiti

Door: Ineke

Blijf op de hoogte en volg Andre en Ineke

27 Februari 2012 | Haïti, Port-au-Prince

Zaterdag:
Ik zag mezelf op de foto met een dikke sjaal. Nou, dat is hier wel anders hoor. Ik zit nu in een topje met de airco aan te mailen. 's Nachts is het ook warm maar doen we de airco uit; het is zo'n herrie en soms zelfs wat koud.We werden vanmorgen om half vijf wakker van heel harde muziek bij de buren en om 7 uur begon er iets in de kerk wat we hadden kunnen volgen ware het dat we de taal konden verstaan Ja die taal! Zo jammer dat ik het niet spreek. Andre ook niet hoor maar hij verstaat meer dan ik. De taal is hier creools en je kunt er geen touw aan vast knopen. Straks gaan we met Johan ergens naar toe het land in, wat trouwens heel mooi is op sommige plekken. Dat vertel ik later. Vanavond gaan we naar een receptie met een of andere prijsuitreiking bij de consul. We zullen hem groeten Arie als we hem spreken!

Zondag:
Vandaag de zondag gevierd op het kinderdorp met een kerkdienst met heel veel muziek waar je echt niet bij stil kan blijven zitten. Alle kinderen van het dorp waren er en ook de kinderen van het straatkinderen projekt aan de overkant van de straat. En verder oud en jong door elkaar. Wat het meest opvalt is de vreugde en blijdschap.Ik zei al we kunnen hier veel leren. De preek kon ik niet begrijpen (Andre wat beter) maar het samenzijn als gelovigen is fijn. Verder hebben we ons vandaag rustig gehouden.

Gister hadden we een lange dag. Eerst een tocht het binnenland in o.a.langs een heel groot tentenkamp. Dat ligt heel ver van de stad waardoor mensen slecht bij eventueel werk kunnen komen. Er is daar geen water en geen elektriciteit, geen riolering dus stel je maar voor. Nee het is niet voor te stellen dat je daar moet wonen. Daar wonen nu nog twee jaar na de ramp 500.000 mensen. Wel zagen we ook dat er huisjes gebouwd werden: kleine vierkante hokjes maar ook zonder riolering. Kun je je voorstellen wat dat voor de gezondheid betekent?

's Middags werden de verjaardagen gevierd van de kinderen die afgelopen maand jarig waren. Iedereen komt; alle kinderen en tantes want een verjaardag vier je met elkaar. Ze kunnen zingen!!! Daarna kregen ze taart en drinken. Daarna gingen we met Johan naar de uitreiking van de Prins-Clausprijs aan een Haitiaans schrijfster. In een mooi hotel was de ontvangst buiten met lichtjes en een drankje. Wie schetst onze verbazing toen we daar onze oud burgermeester Arie v.d.Lee zagen. Hij was niet minder verbaasd. Hij was daar voor de organisatie PUM die kennis overdraagt aan ontwikkelingslanden door pensionades.

Lieve mensen dit was het weer. Heel veel groeten van ons, vooral aan de jonge mensen van de catechesatie bij fam.de Kroon.

• 27 Februari 2012 - 13:29

Walda En Rob:

Fijn om zo te lezen wat jullie doen, het lijkt me wel heftig om alle ellende te zien maar toch ook te horen dat er ook nog vreugde en blijdschap is.
    En jullie zien de wereld is klein.

liefs

• 27 Februari 2012 - 13:36

Justa En Gerrit:

Ineke. vanmorgen jou taak even overgenomen ( jij weet wel welke)
    Geknuffeld met Sifra en Joël.Die groeit
    als kool, leuk hoor,en lachen!! echt waar.Als jullie Arie vd Lee nog zien , doe hem de groeten van ons .
    Jullie veel sterkte met het werk. Liefs.

• 27 Februari 2012 - 13:57

Corine De Ruiter:

Lieve oom Andre en Tante Ien,

wat een heftige eerste indrukken zeg! Ondertussen voorbereiden wij ons voor op de eerste PMC-avond zonder jullie, in een wat andere orde van grootte voor ons ook best spannend.
    Hoop dat jullie ondanks alle heftigheid een goede tijd tegemoet gaan!

• 27 Februari 2012 - 14:47

Erica Douma-Schijf:

Tjonge, de tegenstelling tussen zo'n tentenkamp en een ontvangst bij de consul is dan wel groot. Wat moet dat dramatisch zijn, geen riolering etc. Heerlijk dat dat in het kinderdorp een andere situatie is en prachtig om te ervaren dat, ondanks de armoede, er toch blijdschap en vreugde kan zijn. Veel liefs.

• 27 Februari 2012 - 18:59

Lobat En Maart:

Geweldig om te lezen wat jullie allemaal mee maken,rij dat er zo vrolijk gezongen wordt! En idd een fel contrast met hier!

Heel veel Zegen en liefs van ons xx

• 27 Februari 2012 - 21:12

Arie En Joke:

Wat doen jullie veel indrukken op en
    beleven ook veel. Het is niet voor te stellen hoe mensen moeten leven in een tentekamp. Wat fijn dat de mensen in het dorp vreugde en blijdschap hebben. Erg fijn alles te lezen. Tot het volgende bericht
    liefs arie en joke

• 28 Februari 2012 - 06:40

Ronald Maat:

hoi makker,
    Het is fijn te lezen dat jullie reis voorspoedig is gegaan en dat jullie al iets van de omgeving hebben gezien. Indrukken die jullie, maar vooral Ineke bij haar eerste bezoek, niet zullen vergeten. De kunst is om door alle ellende heen te zien dat Hij ook hier zijn bewogenheid voor het verlorene handen en voeten geeft door mensen heen. En wat is Haiti (Ayiti, bergachtig land) toch op veel plaatsen een schitterend eiland met geweldig mooie mensen. Wees tot zegen en geniet van deze reis.

• 28 Februari 2012 - 09:13

Marjan:

Indrukwekkend, en jullie zijn er nog maar net......!
    Erg leuk om je verslag te lezen en jullie zo te volgen.
    Groeten uit Rijnsburg van Marjan en veel energie toegewenst.

• 28 Februari 2012 - 11:24

Anneke:

Ja een sjaal heb je daar niet nodig Ien,maar topjes wel!Het plekje dat jullie hebben,is dat goed te doen,kun je daar een beetje je eigen plekje van maken?Wat een schattige foto van Justin Joël lekker in zijn bedje.Hebben jullie deze foto meegekregen of hebben ze hem overgemaild?Luitjes,ik kijk uit naar jullie volgende bericht!Intussen alle goeds en zegen toegewenst,Anneke

• 28 Februari 2012 - 11:41

Leontine:

Ongeloofelijk: zelfs in een land als Haiti weten jullie nog glitter en glamour te ontdekken! Nu aan het werk hoor ;-) We missen jullie! xxxx