Taart versieren en post sorteren - Reisverslag uit Port-au-Prince, Haïti van Andre en Ineke Siezenga - WaarBenJij.nu Taart versieren en post sorteren - Reisverslag uit Port-au-Prince, Haïti van Andre en Ineke Siezenga - WaarBenJij.nu

Taart versieren en post sorteren

Door: Ineke Siezenga

Blijf op de hoogte en volg Andre en Ineke

01 Maart 2012 | Haïti, Port-au-Prince

Lieve mensen, allereerst allemaal heel erg bedankt voor alle lieve leuke en bemoedigende reacties. Jullie hebben geen idee hoe je dat beleeft als je hier zit. Het is echt zoals in Spreuken 25:25 staat. Inmiddels is het woensdag en hebben we weer van alles meegemaakt. Andre is druk met het meelopen met alles wat er op het dorp gebeurt en dat is heel veel. Het uitbetalen van de salarissen, gesprekken met de externe bewoners die buiten het dorp wonen, kijken in het bejaardenhuis etc. Maandag hebben we de verjaardag van een van de hulpen die voor ons zorgt gevierd. Ze werd 50. Ze werkt hier al 28 jaar en heeft ook in de laatste nieuwsbrief gestaan. Ik heb een taart versierd met vlaggetjes van luciferstokjes en een hart met 50. Ja,ja ook dat is helpen. Ik heb post gesorteerd voor de kinderen die financieel geadopteerd zijn, dat gaan we zaterdag uitdelen. Eerder is er geen tijd. De kinderen hebben het hardstikke druk. Ze staan om zes uur op, ontbijt en om half acht naar school. Om half drie zijn ze daar klaar gaan terug naar hun appartement. Ze krijgen andere kleren aan en gaan dan naar de bijles. We zijn ook in de school wezen kijken. Jammer dat ik geen foto's kan sturen hier vandaan, maar klassen vol: wel 4 met allemaal kleuters met roze blousjes en plooirokjes en de meisjes allemaal roze kwikken in het haar. De grotere klassen zijn blauw en ook daar blauwe kwikken bij de meisjes dan. Het is hier allemaal zo anders. Andre zegt dat ik te veel met thuis vergelijk maar ik heb geen ander vergelijkingspunt. Maar o lieve mensen wat hebben wij het goed!!!
Gisteren naar het bejaardenhuis geweest. Gesproken met een tolk dan met een vrouw van 112 jaar. Broodmager, mankeert van alles maar nog heel goed bij de tijd. Zo'n bejaardenhuis moet je ook niet vergelijken met de Vlietstede. Twee zalen een voor de vrouwen en je raadt het al een voor de mannen. In het midden een soort binnentuin: bloedheet met stenen banken. Niks rollators of hulpmiddelen; een bed en een kastje that's it. Maar voor hier is het de hemel op aarde.Sommigen zijn in de war. Er kwam een vrouw achter me aan met een grote po. Ook dat zit allemaal bij elkaar.

Ik ga stoppen heel veel groeten deze keer, speciaal voor het team van de PMC. We denken aan jullie.
Liefs Andre en Ineke.

  • 01 Maart 2012 - 13:06

    Janneke Buitenhuis:

    Wat leuk om al jullie verhalen te lezen. Sommige dingen klinken zo herkenbaar. Je wordt zo dankbaar voor wat wij hier allemaal hebben. De blijdschap en vreugde van de mensen is echt iets om je over te verbazen. Over een uurtje gaan we weer alles klaarzetten voor de PMC, wij denken ook aan jullie. Heel veel succes met jullie werk daar
    Groetjes Janneke

  • 01 Maart 2012 - 14:08

    Nelleke:

    Wat maken jullie veel mee! En wat mooi om te horen dat de oudere mensen zo dankbaar zijn, wat zijn wij dan verwend! Bij ons wordt vaak gezegd dat we er voor worden betaald. Ik zal er op mijn werk over vertellen. Lieve zus en zwager heel veel lieve groetjes en een dikke kus, Nelleke

  • 01 Maart 2012 - 17:41

    Anneke Wolthaus:

    Hallo lieve luitjes,goed om het verslag te lezen met alle werkzaamheden en belevenissen!Dat is het voorrecht van deze moderne tijd,geen brieven die er een aantal weken over doen en het nieuws wat je schrijft allang weer oud is.Ineke,ik kan me voorstellen dat je het vergelijkt met Nederland,maar dat werkt niet,probeer je daar overheen te zetten en het te accepteren zoals het is.Want als ik je woorden lees over dat "bejaardentehuis"dan zie je dat het voor deze mensen een byzondere "luxe"toestand is.Maar begrijp me goed,het blijft moeilijk,maar hopenlijk wordt het beter in de komende weken,omdat je er aan gaat "wennen"Verder hoor ik net over het nieuws dat prins Johan Friso naar Engeland is overgebracht.Verder blijf ik jullie v olgen en wens ik jullie veel goeds toe en ik "denkäan jullieHeel veel liefs,Anneke

  • 01 Maart 2012 - 18:01

    Henk Bosman:

    Hebben jullie al bericht binnen van de 5 pallets met medicijnen ? wel te hopen dat ze koel staan, afgelopen zaterdag de container geladen, we hebben nog 1½ kub ruimte over, dus we gaan nog even aan de struin.
    Ik blijf jullie op afstand volgen ( zoals ik altijd al gedaan heb), we zien uit naar de nieuwe stripverhalen van de Siezenga's.

    H.G.
    Henk en Corrie

  • 01 Maart 2012 - 18:01

    Cariene Meijvogel:

    Geweldig wat jullie daar allemaal meemaken ! Daar groei je van en tegelijkertijd wordt je klein ....
    De vergelijking tussen 'hier en daar' blijft je verbazen. Jammer dat we er vanaf 'de rijke kant' van de wereld zo weinig aan kunnen doen hé ! Maar jullie druppel op de gloeiende plaat lijkt voor de mensen in Haïti vast op een 'milde regen van boven'. Fijn dat jullie Zijn handen mogen zijn.
    Gods zegen toegewenst voor jullie allemaal !

  • 01 Maart 2012 - 19:10

    Gerrit En Carolien:

    Wat een indrukken! Natuurlijk weten we dat we het hier goed hebben, maar om het zo te ervaren, lijkt me heel indrukwekkend en confronterend.
    Erg leuk om zo mee te kunnen lezen met jullie ervaringen. Heel veel sterkte en alle goeds voor de periode die voor jullie ligt. Liefs, Gerrit en Carolien

  • 01 Maart 2012 - 21:07

    Erica:

    Lieve Ineke en Andre,
    Wat bijzonder toch dat ik dit mag lezen. We kennen elkaar uit de kerk maar dat je op zo'n 'dichte' manier met elkaar mag meeleven is toch heel bijzonder. Wat heerlijk dat die kinders zo naar school mogen gaan. Het zal voor de leerkrachten een hele klus zijn, vast ook geen kleine klasjes. Die ouderen! ach wat heftig toch. Wij zijn bevoorrecht in ons landje. Veel zegen, genieten en delen toegewenst. Liefs

  • 03 Maart 2012 - 10:00

    Frits:

    Hallo In en Andre, fijn ff wat van jullie te horen. Ik mis jullie warme bewogenheid. Ik lees dat er veel op jullie afkomt en dat alles anders is als bij ons. Zelfs het weer. Ik hoop dat je ervan kunt genieten In.
    Ik wens jullie Gods zegen toe en ik ben blij dat jullie zo bewogen zijn met de mensen die op jullie pad komen
    groetjes zwaag frits

  • 04 Maart 2012 - 15:18

    Arie Schep:

    Jullie beleven wel wat zeg, vooral jij Ineke. Hou je maar wat rustig met die warmte. Te zien hoe anderen moeten leven is voor ons allen goed, we leren dan onze zegeningen tellen.
    Gods zegen toegewenst.
    Arie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Haïti, Port-au-Prince

Eerste reis naar Bon Repos

Recente Reisverslagen:

09 April 2012

weer thuis

02 April 2012

Afscheid

27 Maart 2012

Nog één week!

20 Maart 2012

Een kleurrijke dag

16 Maart 2012

Over spinnen en andere zaken
Andre en Ineke

Andre en Ineke Siezenga gaan voor zes weken naar Haiti. Daar bezoeken zij het kinderdorp van de Stichting Hart voor Haiti. Andre maakt al een aantal jaar deel uit van het bestuur van deze stichting. Voor meer informatie over Hart voor Haiti, zie www.hartvoorhaiti.nl

Actief sinds 10 Jan. 2012
Verslag gelezen: 526
Totaal aantal bezoekers 31670

Voorgaande reizen:

21 Februari 2012 - 04 April 2012

Eerste reis naar Bon Repos

Landen bezocht: