De geit in de pot - Reisverslag uit Port-au-Prince, Haïti van Andre en Ineke Siezenga - WaarBenJij.nu De geit in de pot - Reisverslag uit Port-au-Prince, Haïti van Andre en Ineke Siezenga - WaarBenJij.nu

De geit in de pot

Door: Andre Siezenga

Blijf op de hoogte en volg Andre en Ineke

04 Maart 2012 | Haïti, Port-au-Prince

Na alle verhalen van deze week ben ik me bewust hoe vol mijn hoofd is van alles wat we meemaken. Dingen die hier gewoon zijn en waar ze meestal niet van opkijken. Maar voor ons begint de dag toch anders dan thuis als je hoort dat 's nachts straathonden het terrein zijn opgekomen en 4 geiten hebben doodgebeten. Nu waren ze wel bestemd voor in de pot, maar niet op die manier. Of een relletje bij de poort. Opeens zie je politie staan, want ze zijn gauw op of over het kookpunt en dat laten ze merken ook.
Ook in de politiek hier is dat te merken. Meteen zijn er rellen, brandende autobanden en wegomleidingen. Er wordt gezegd dat politici lui huren om die herrie te schoppen voor maximaal effekt.

De dagen zijn gevuld met veel grote en kleine dingen. Gisteren hebben we iemand van het kantoor naar huis gebracht, mevrouw Ruth. Die doet die reis iedere dag 2 keer. Ze staat om 4 uur op (bekend he), want ze heeft een baby van 4 maanden, die haar moeder verzorgt. Om 6 uur vertrekt ze, stapt 3 keer over in een tap-tap (taxi= open pickup met grote treeplank, banken en dak, waar alles op en in hangt, beesten en oms 15 mensen) en is hier 2 uur later. Om een uur of 7 is ze weer thuis, als het niet regent tenminste, waar man en baby op haar wachten en ze om 8 uur op bed ligt. Gelukkig heeft haar man ook werk, als leraar. Daardoor zijn ze de trotse bezitters van een huis van steenblokken op een scheeflopende berghelling en worden door velen benijd. Want de werkloosheid is hier 80%, dus wie kan zo'n paleis betalen?

Verder met de bouwcoordinator langs allerlei huisjes in verschillende staat van afbouw. Via een tv aktie is daar geld voor, maar wie krijgt die dan? Een half miljoen liefhebbers, dus wie ken je in de buurt die het het hardst nodig heeft, zelf de grond in bezit heeft en bijvoorbeeld een groot gezin. We bemiddelen en controleren en bouwen voor zo'n $ 3000 een stenen huis van 6x4. Met wat eigen geld kan daar nog een kamer bij en een latrine met wat buren maakt het compleet. Voor ons onvoorstelbaar,hier een ideaal, nog veel te veel onbereikbaar.

We werden een hart onder riem door woorden in de 40 dagentijd-kalender van 1 maart:

Je kunt de eerste graankorrel zijn op een akker die alle handen vullen zal met brood. Wees niet bang, wees niet bang, ook wanneer het land vol met stenen zit; wees niet bang.

Je kun de eerste druppel zijn voor een bron die in de woestijn levensliederen zingt. Wees niet bang, wees niet bang ook wanneer de wolk nog zwijgt; wees niet bang.

Warme groeten van ons
Andre

  • 04 Maart 2012 - 17:14

    Justa En Gerrit:

    Hallo Ineke en André,wat maken jullie
    allemaal mee,mooi om te lezen,en nu ook te zien met de foto,s .We wensen
    jullie veel kracht en sterkte toe.
    En blijve zingen .Wees niet bang.
    L
    lieve groet vanuit een nat Rijnsburg

  • 04 Maart 2012 - 18:25

    Marjolein:

    Lieve oom André en tante Ineke, wat een indrukwekkend verhaal en mooie, indrukwekkende foto's, Fijn om op deze manier een beetje met jullie mee te kunnen kijken wat jullie allemaal meemaken. liefs

  • 04 Maart 2012 - 18:30

    Erica Douma:

    Tjonge! Ergens moet je beginnen met hulp ja. Dan niet gefrustreerd worden want zo'n 'druppeltje'....! Te weten dat dat druppeltje voor sommige veel is is dé stimulans om door te gaan. Veel zegen in het delen, liefs voor iedereen daar en voor jullie.

  • 04 Maart 2012 - 18:31

    Erica:

    Mooi en leuk de foto's trouwens!!!!!

  • 04 Maart 2012 - 21:36

    Cariene Meijvogel:

    Wat goed om jullie even te zien. Fijn dat het nu wel lukt om foto's te plaatsen ! Indrukwekkend verhaal : let it rain !
    Gods' zegen toegewenst.

  • 05 Maart 2012 - 03:30

    Trudy Kromhout:

    Lieve Ineke en Andre,

    Wat ontzettend leuk om jullie verhalen te lezen. Al jaren krijg ik de krantjes van Hart van Haiti, maar nu hoor je toch op een hele andere manier van het land. Deze manier van schrijven krijg je even het gevoel erbij te zijn! Nog een hele goede tijd zo samen in Haiti. Fijn dat jullie zo jullie steentje kunnen bijdragen in de puinhopen van dit land. Gods zegen toegewenst!
    Hartelijke groeten, ook van Johan, Trudy

  • 05 Maart 2012 - 11:37

    Joska:

    Prachtige foto van mama en die oude mevrouw! Veel liefs!

  • 05 Maart 2012 - 12:05

    Anneke Wolthaus:

    Goed om jullie laatste nieuws te lezen.Ik had gisteren al geprobeerd....maar nee.Tot mijn"vreugde"zag ik net,dat er een nieuwe brief was.Goed om jullie indrukken te lezen!Ik merk dat Haïti anders is als landen waar ik geweest ben,b.v.de korte lontjes,vlug heftig reageren.De mensen waar ik mee in aanraking kwam warenrustiger,juist et tegenovergestelde van Haïti.Geen byzonderheden vanuit Rijnsburg,althans uit dit huis.Ik wil jullie nog alle goeds,een goede gezondheid en veel zegen toewensen.Heel veel liefs,Anneke

  • 05 Maart 2012 - 12:05

    Anneke Wolthaus:

    Goed om jullie laatste nieuws te lezen.Ik had gisteren al geprobeerd....maar nee.Tot mijn"vreugde"zag ik net,dat er een nieuwe brief was.Goed om jullie indrukken te lezen!Ik merk dat Haïti anders is als landen waar ik geweest ben,b.v.de korte lontjes,vlug heftig reageren.De mensen waar ik mee in aanraking kwam warenrustiger,juist et tegenovergestelde van Haïti.Geen byzonderheden vanuit Rijnsburg,althans uit dit huis.Ik wil jullie nog alle goeds,een goede gezondheid en veel zegen toewensen.Heel veel liefs,Anneke

  • 05 Maart 2012 - 12:05

    Anneke Wolthaus:

    Goed om jullie laatste nieuws te lezen.Ik had gisteren al geprobeerd....maar nee.Tot mijn"vreugde"zag ik net,dat er een nieuwe brief was.Goed om jullie indrukken te lezen!Ik merk dat Haïti anders is als landen waar ik geweest ben,b.v.de korte lontjes,vlug heftig reageren.De mensen waar ik mee in aanraking kwam warenrustiger,juist et tegenovergestelde van Haïti.Geen byzonderheden vanuit Rijnsburg,althans uit dit huis.Ik wil jullie nog alle goeds,een goede gezondheid en veel zegen toewensen.Heel veel liefs,Anneke

  • 05 Maart 2012 - 12:09

    Anneke Wolthaus:

    Sorry,ik zie dat mijn bericht drie keer geplaatst is,weet niet war ik verkeerd gedaan heb.

  • 05 Maart 2012 - 16:32

    Ruben V Duijvenboden:

    Tante en oom,
    Heele leuke foto's,
    maar jammer voor straathonden die dood hebben gebeten maar, julie hebben veel megemaakt.

    mvg,
    ruben van duijvenboden

  • 05 Maart 2012 - 18:39

    Linda Heemskerk:

    Haiti komt zo wel heel dicht bij, omdat jullie daar zijn en al die verhalen en foto's
    Een wereld van verschil, maar mensen zijn overal ter wereld mensen met gevoelens, geloof en hoop enz. Mooi dat julllie dit samen meemaken. Leuk dat jullie Kimberlie gemaild hebben , ik heb het aan haar doorgestuurd. Lieve groet en een gebed in mijn hart voor jullie en al die dappere mooie mensen daar.

  • 06 Maart 2012 - 09:28

    Ab:

    Beste Ineke en André,

    Met veel belangstelling lees ik de berichten van jullie dagelijks bezig zijn in een land met mega problemen. Veel schokkende ervaringen en soms een verrassende ontmoeting met een oud-burgemeester. Vóór jullie vertrek wenste ik jullie veel sterkte en kracht van Boven.
    Ooit was ik onderweg naar een gemeenteavond, samen met een gast uit Ghana. Onderweg vroeg ik haar hoe het eigenlijk kon dat zij vaak zo vrolijk was en dat we soms met haar konden lachten. Ze kwam immers uit een land waar het economisch veel minder was dan hier? Ja, zei ze, ons land heeft veel problemen en die kunnen we niet allemaal oplossen. We zijn vaak met één van die problemen bezig en als dat wordt opgelost zijn we blij met dank aan God. Praise the Lord. Vanuit Rijnsburg een hartelijke groet, sterkte gewenst en Gods Zegen.

  • 06 Maart 2012 - 09:40

    Anneke:

    Ien,ik moest denken aan het lied:al wat gedaan wordt uit liefde tot Jezus,dat houdt zijn waarde en zal blijven bestaan.Veel liefs

  • 06 Maart 2012 - 11:45

    Elly Gr.:

    Ha lieve Ien en Sijs,

    Fijn te lezen dat alles goed gaat- ja en wat een verschil met ons rijke leven!
    Mooi die foto's en ja André en een baby. Kon niet missen!

    Dag, dag!
    elly

  • 07 Maart 2012 - 00:37

    Carina:

    Lieve oom en tante,

    Fijn om jullie zo te kunnen volgen...
    Enorm geraakt door jullie verhalen en door die ontroerende foto van oom An met dat kleine kindje! Denk aan jullie!

    Liefs Carina

  • 07 Maart 2012 - 13:22

    Henk En Tinie :

    Lieve Ineke en Andre,
    Wat leuk om jullie zo te kunnen volgen: Wat moet het een indruk op je maken Ien, het verschil met ons rijke Nederland. Gelukkig dat jullie van warmte houden en er goed tegen kunnen. Het is wel stil in Rijnsburg nu jullie er niet zijn. We bidden voor jullie dat je tot zegen mag zijn voor de mensen en kinderen daar.
    Liefs Henk en Tinie


  • 07 April 2012 - 12:14

    Mark En Elisa:

    Inderdaad erg bemoedigende woorden, wij hadden de kalender ook gekregen uit Nederland en het geeft veel hoop als je zoveel ellende om je heen ziet. Fantastisch dat jullie deze stap hebben genomen, maar vast ook moeilijk (vooral voor jou Ineke) om het allemaal een plaatsje te kunnen geven. Sterkte en Gods zegen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Haïti, Port-au-Prince

Eerste reis naar Bon Repos

Recente Reisverslagen:

09 April 2012

weer thuis

02 April 2012

Afscheid

27 Maart 2012

Nog één week!

20 Maart 2012

Een kleurrijke dag

16 Maart 2012

Over spinnen en andere zaken
Andre en Ineke

Andre en Ineke Siezenga gaan voor zes weken naar Haiti. Daar bezoeken zij het kinderdorp van de Stichting Hart voor Haiti. Andre maakt al een aantal jaar deel uit van het bestuur van deze stichting. Voor meer informatie over Hart voor Haiti, zie www.hartvoorhaiti.nl

Actief sinds 10 Jan. 2012
Verslag gelezen: 2007
Totaal aantal bezoekers 31678

Voorgaande reizen:

21 Februari 2012 - 04 April 2012

Eerste reis naar Bon Repos

Landen bezocht: